EL PERFUM (2006) -DEL CINEMA A LA LITERATURA: EL LLENGUATGE DE LES OLORS

El perfum, en la seva versió cinematogràfica, és una adaptació de la novel·la del mateix títol de Patrick Süskind.

En la història Jean-Baptiste Grenouille és una assassí de dones al s. XVIII, que poseeix l'olfacte més desenvolupat de món. Captivat per les aromes de les dones més boniques, Grenoille, no pot evitar assassinar-les per obtenir-ne la seva olor. Vol fabricar el perfum més potent del món, un perfum que ha de ser capaç de manipular fins i tot les emocions humanes.

-Mireu aquest fragment de la pel·lícula i llegiu el text de la pàgina 62 del vostre llibre.



- Reponeu les següents preguntes:

1. Quin és el context històric i social que es descriu a El perfum?

2. Després de llegir el text, per què penses que el perfumista Giuseppe Baldini se sent desconcertat i preocupat davant els nous temps?

3. A les imatges seleccionades, Baldini diu: "l'ànima de les coses és la seva essència". A què es refereix?

- ACTIVITAT PER ENTREGAR: TALLER DE CREACIÓ

Si heu llegit el llibre (o heu vist la pel·lícula), ja sabeu que, en acabar-lo, absolutament tot fa olor. Tot un homenatge al sentit olfactiu.

Suposo que alguna vegada heu experimentat records llunyans que crèieu oblidats i que, tant bon punt sentiu una olor determinada, poden tornar tant frescos com al primer moment.En realitat les olors ens poden despertar sentiments d’atracció i de repulsió més intensos que cap altre dels sentits. Hi ha records olfactius lligats a la teva infància? Has tingut alguna experiència important que es relacioni amb el món de les olors?

4. Redacta un text on desenvolupis alguna d'aquestes idees i que tingui com a protagonista el poder evocador de les olors.

19 comentaris:

Xènia ha dit...

1. El context històric es situa a l’antiga França, el segle XVI, a l’edat Moderna.
On encara existien diferents classes socials, un temps on les diferents classes comencen a mostrar les seves inquietuds, idees i pensaments molt diversos i tothom vol desenvolupar els seus coneixements.


2. Crec que es sent desconcertat pel fet que ell creu que les coses es fan seguint uns procediments i mètodes concrets, un ordre, que eren utilitzats des de feia molt temps i no experimentant sense cap sentit, a corre cuita i menyspreant la manera de fer les coses d’abans.
Té por d’enfrontar-se als nous temps que aporten canvis i creu que ell no està preparat per afrontar-los.


3. Vol dir que cada cosa, objecte, sensació, té alguna aroma que el caracteritza i el fa diferent de la resta, això és l’essència.


Cristina Pujol
1-BAT-A

Unknown ha dit...

1. Aquesta pel•lícula està ambientada a l’antiga França del s.XVIII, concretament a finals de l’edat moderna, en un període que anomenem ilustració. A principis d’època hi van haver grans avenços que varen tenir moltes repercusions, però cal destacar-ne un, l’invenció de l’imprempta. Fruit d’aquesta innovació es va crear un clima de malestar i de dubte per part dels monarques i l’església.
Durant el període de la ilustració, i posteriormente amb la revolución francesa, França va ser molt important, ja que allí va ser la seu dels fets principals.


2. Perquè és un personatge conservador, de l’antiga, i no veu tots els aventatges que li pot proporcionar els nous avenços que s’estan produint a l’època. Com molts altres ciutadants, estan espantats i confusos sobre el futur que els espera i prefereixen seguir com estan ara, que evolucionar i que surti malament.


3. Aquesta frase significa que cada cosa té algun aspecte diferent a les demés que la fa especial i significativa. En aquesta pel•lícula, l’aspecte significatiu de cada cosa és l’aroma, la olor.




Aina Badia
1er BAT-A

Laura Carreras ha dit...

1.El context històric temporal es troba a l’edat moderna, més concretament al s.XVIII (Jean Baptiste Grenouille neix l’any 1738); l’espai està situat a França a la ciutat de París. En aquella època va sorgir una revolució tecnològica i científica, i va créixer molt l’interés per les investigacions i els nous invents, de manera que, cada vegada més, era necessari disposar de noves creacions. Sobretot pels artesans com Giuseppe Baldini, que volien desenvolupar el seu negoci en un espai competitiu.
Tot i tots aquests avenços en el camp de la investigació, encara hi havia un gran nombre de persones que vivien en la misèria més absoluta i havien de sobreviure com podien.
2.Com ja s’ha explicat en la resposta anterior, aquell va ser un temps de grans canvis tecnològics i científics, de manera que la confiança en la raò havia incrementat molt. Fins llavors, es confiava molt més en Déu i el seu poder omnipotent, però ara es qüestionava fins i tot la seva existència. La vida de molta gent s’havia revolucionat, i només feien que buscar noves invencions per destacar entre la moltitut (n’és un exemple l’invent que té Baldini a la seva botiga que serveix per extreure l’essència de les roses; així pretenia tirar endavant el seu negoci i millorar-lo respecte els altres, ja que hi havia una forta competència entre els perfumistes de París).
3.Fa referència a que cada cosa té la seva pròpia olor i que aquesta determina les seves propietats o la “personalitat”. El que vol fer Jean Baptiste és aconseguir guardar l’ànima de qualsevol cosa per sempre (fins i tot després de la mort). D’aquesta manera, el que necessita és aprendre a preservar l’olor que desprèn aquella flor, objecte o el que faci falta. Si es fes això amb una persona, seria com si no morís mai, ja que es podria tenir al seva ànima guardada per sempre.

Laura Carreras
1r BAT A

Laura Martín ha dit...

1- La història està ambientada a la França del segle XVIII (1738-1767), a París, una ciutat molt representativa dels períodes de l’Edat Moderna (il•lustrats).
Ens trobem a l’Edat Moderna, en un període completament diferent a l’Edat Mitjana, amb molts canvis i idees que es contrasten a la pel•lícula (ex: l’autor crea personatges amb idees pròpies de la Il•lustració que xoquen amb altres més conservadors amb idees més medievals). En aquesta època hi ha un procés tecnològic i científic molt important, un canvi de idees (humanisme,antropocentrisme...) al s quals la gent s’haurà d’adaptar.
2- Corrien temps de canvis i de progressos tecnològics i industrials. Si aquest artesà no s’afanyava i no creava nous mètodes o perfums diferents i millors als altres artesans, no tindria èxit i no destacaria per sobre dels altres perfumistes. Però la seva manera de pensar era conservadora i no confiava gaire en aquests grans canvis.
3- "L'ànima de les coses és la seva essència”.
Aquesta frase es refereix que cada objecte o persona (o altres aspectes) tenen la seva pròpia olor. La diferència entre unes i altres és el que les fa úniques i diferents, n’ensenya les propietats representatives. Si tanquem els ulls i sentim una olor determinada, podem ser capaços de relacionar-la amb el que representa.

Laura Martín
1r BAT A

Laura Bellmas ha dit...

1. Context històric que es descriu a la pel•lícula està ubicada a la França del segle XVIII, En plena Edat moderna, període dels valors de la modernitat (el progrés, la comunicació, la raó), on el principi de aquesta etapa tothom viu de l'agricultura.
La gent es va començar a interessar
per progressos científics i innovacions i aquests involucren a el protagonista de la pel•lícula l'interes per a la recerca de una olor nova i capturar-la.

2. Com ja s'ha dit en els altres comentaris, Giuseppe Baldini se sent desconnectat , ell creu que està endarrerit davant les noves tecnologies i innovacions i té por de que quedar-se totalment desfasat davant la actualitat en que estaven vivint.

3.Cada olor es única, no n'hi ha cap de repetida, cada una es especial , n'hi ha que ens agradaran i n'hi ha que no.
Moltes vegades se’ns escapen moltes olors i ens sembla que hi ha objectes, sensacions, persones.. que no tenen cap olor, cosa que no es certa.

Molt bona pel•lícula, em va agradar molt!

Laura Bellmàs
1rC

Unknown ha dit...

1) La pel•lícula, El Perfum, està ambientada a la ciutat francesa de París(tan important en aquesta època) durant el segle XVIII (Edat Moderna al període de la il•lustració). Durant aquesta franja de temps, s’estableixen una sèrie de diferències que distingeixen perfectament l’edat moderna de l’Edat Mitjana. Aquestes diferències són ,per exemple, la visió antropocentrista que té la societat en comptes de la teocèntrica d’uns segles abans, els avenços tecnològics i científics també marquen aquest període. Tot i així, el procés és lent i a alguna gent (com el perfumista Baldini) els costa adaptar-se a aquests grans canvis, però com sempre ha passat durant la història finalment s’hi acaba acostumant (no témés remei...). Durant aquesta època també van començar a sorgir les primeres idees il•lustrades, sobretot per part de grans savis com Rosseau, Voltaire o Montesquieu que van fer també, que la societat anés progressant històricament i culturalment.

2)Perquè, com s’ha dit, en aquell lapse de temps en el que situem l’obra, la ciència i la tecnologia van avançar notablement. Això va fer que alguns negocis prosperessin fàcilment però en altres àmbits va causar que alguna gent s’anés quedant enrere. Baldini,per exemple,té un pensament molt conservador i això fa que no tingui prou confiança en aquests canvis. Tot i així, comencem a veure que enginya les seva pròpia maquinària per no anar-se quedant enrere amb el seu negoci (la màquina amb la qual extreu l’essència de les roses, en el fragment, és un bon exemple de l’evolució de la maquinària i de la manera de treballar del perfumista).

3)
Jo crec que el que pretén dir Baldini amb aquesta frase és que cada objecte, persona, animal, lloc... es determina per moltes coses però la més important i bàsica d’aquestes és l’olor de cada una d’elles. Vol dir que la olor és una cosa molt íntima de cada persona, perquè tot i aplicant-se les mateixes colònies, sabons... dues persones sempre faran una olor diferent. L’essència de les coses les defineix com a uns o altres i això passa en cada cosa, lloc, ésser... és una frase aplicable en qualsevol cosa, i que es pot comprovar fàcilment que és ben certa.

Anna Ferriol 1r BAT-A

Unknown ha dit...

1. El context històric on es situa l’acció de la pel•lícula es troba a principis de l’edat moderna, quan tot just començaven a debatre i a escampar-se les idees noves i innovadores de diversos escriptors il•lustrats. Aquestes idees esdevenien noves, ja que s’acabava de sortir de l'Edat Mitjana; una etapa totalment teocèntrica on no s’admetien idees que poguessin desafavorir l’església (el màxim poder) o a les altres classes socials altes.
Per tant, aquest canvi en les idees també va repercutir en la societat, que estava dividida en gent que les aprovava i gent que no (de mentalitat més tancada a la nova etapa).
També va marcar molt la societat de l’època la repercussió que va tenir el notable invent de la impressora, que va posar la cultura en mans de tothom.
Tot i això, el gran buit que va deixar l’Edat Mitjana envers el poble i la cultura a la que no podien accedir en la seva època, va provocar que l’efecte no fos immediat, i per tant, en la pel•lícula es veu com l’aprenent del perfumer és analfabet, com molta altre gent de poca classe en l’època.

2. Perquè les idees il•lustrades es dispersaven ràpidament entre la societat i ell era un home d’idees clares tirant conservadores, i per tant no li feia gaire gràcia que una colla d’escriptors il•luminats li intentessin fer canviar la percepció de la realitat i la societat en global. També, no se si és en aquesta mateixa etapa exactament, es comencen a estendre les idees capitalistes que defensaven una economia de base industrial i urbana, on qui no corra vola, per tant, pel seu negoci aquests avenços econòmics de la societat no són bons, encara que la seva botiga sigui reconeguda com de prestigi.

3. "L’ànima de les coses és la seva essència". Jo crec, que el que li intenta dir el perfumista al seu deixeble, és que per a crear els perfums s’han de buscar essències concretes que no es repeteixen en més d’un objecte (ell ho veu des del punt de vista de l’olor de les dones), com l’ànima.
I sobretot, que molts factors condicionen una substància o element o persona, però al cap i ala fi, la seva essència és el que més pesa a l’hora d’escollir-la; l'essencial és invisible als ulls

Jo crec que li diu això al noi per estimular-lo en la seva feina, però ell ho capta amb un sentit bastant diferent.

Laura.Jiménez ha dit...

1)Si haguèssim de situar cronològicament aquesta pel·lícula, ho fariem dins el període o etapa de l'Edat Moderna i a París.
Per tant, ho situem al segle XVIII, que és ja cap al final d'aquesta etapa i per tant hi són presents les característiques de la il·lustració.
Ja es deixa de banda tot el que és més característic de l'Edat Mitjana, hi ha una visió antropocèntrica, no teocèntrica; introducció de noves idees (tot i que el creador de perfums de la pel·lícula, no està gaire d'acord en haver de canviar els seus mètodes tradicionals), són en general crítics.
També és una època de progressos tecnològics.

2)Baldini, com ha dit l'altre gent en els comentaris, és un home que encara representa l'Antic Règim, en l'aspecte de les idees conservadores.
Precisament aquesta època es caracteritza per la introducció de noves idees, de la força de la raó,... però Baldini ja se les ingenia per tirar endevant el seu negoci sense haver de confiar amb aquestes noves tecnologies que no confia gaire. Vol mantenir les seves idees i no les vol canviar per res perquè veu que se'n va sortint.


3)El que vol dir amb aquesta frase és que el que dona sentit a la vida o a la personalitat (encara que sigui d'un objecte) és l'olor.
Aquesta també diferencia totes les coses amb un de diferent, i per tant només en sentir-la ja recordem la persona o la cosa a la qual pertany aquella olor.
En la pel·lícula potencia l'olor com a identificador de la composició d'aquell perfum.

Laura Jiménez
1rBAT B

Plaerdemavida ha dit...

Molt bé, noies! Què passa amb els nois? No teniu res a dir?

La Cristina, l'Aina, l'Anna, la Marta (per cert, quina? Perafita, Llumbart?), i les Laures demostreu que heu fet una lectura atenta del text i comenteu coses ben interessants (tant de la lectura del fragment com de les imatges que el complementen).

M'ha agradat sobretot que totes heu fet referència al món en transformació: al contrast entre les idees més progressistes (pensament il·lustrat) i les idees més conservadores, més lligades passat (personatge de Baldini).
Bona obsevació, Anna, quan destaques la màquina de fer perfums com a mostra del progrés tecnològic i exemple de l'intent de Baldini per "posar-se al dia".

Per acabar, què en penseu d'això que tothom pugui llegir els comentaris? Ho veieu com un avantatge o un inconvenient?

Ester.Alameda ha dit...

1. La pel·lícula "El perfum" es situa al segle XVIII, a França, París. Esta ambientada a finals de l'edad moderna, en el període de la il·lustració. És una época on veiem l'estímul de la raó, fonament del pensament il·lustrat.
Però també la pel·lícula mostra que en aquesta época també trobem idees i comportaments del tot irracionals.

2.Giuseppe Baldini era un dels pocs perfumers que utilitzava les tècniques tradicionals que calia per crear perfums, però les coses no li anaven massa bé, perquè estava fent-se vell, s'estava quedant sense diners i el seu nas ja no era el mateix que abans. Si a tot això sumem tots els progressos en l'àmbit tecnològic i industrial, podem arribar a la conclusió que Giuseppe estaba preocupat. Sabia que s'apropaven nous temps i que el món d'alguna manera estava avançant massa ràpit per ell, l'únic que podia fer era aferrar-se al seu treball, a la seva manera de viure, de veure, i de fer les coses.

3. Aquesta frase pudría significar que cada cosa te una aroma que el fa diferent, però jo crec que aquesta frase va molt més enllà del tema de les olors.
Crec que es refereix que l'essència, podríem dir l'orígen, l'existència d'alguna cosa o persona, és essencial per valorar-la, per trobar-li la diferencia i la "cosa especial" a cada una de les persones (ànimes) que coneixem. Respirar l'essència d'alguna cosa, és trobar una ànima completa.

Ester Alameda
1 BAT C

pd: Respecte això de que tothom pugui llegir els comentaris crec que és una avantatge per tots. Perquè és interesant saber l'opinió dels altres, ja que t'ajuda alhora d'aclarir les teves propies idees, i fa que vulguis aportar diferents opinions i punts de vista.

Cristina Bote ha dit...

1. La pel•lícula del perfum, està ambientada en la ciutat de París durant l’edat Moderna (s.XVIII). Les idees de l’edat moderna no tenia res a veure amb les de l’edat mitjana. Contínuament sorgien més preguntes i això va portar a que la gent cada vegada volgués investigar més per saber més coses sobre el món.

2. Perquè té por que amb l’aparició de les noves tecnologies de l’època, ell no s’adapti a aquesta nova manera de realitzar les coses i no poder prosperar en el seu ofici.

3. Cada cosa és única, totes les coses tenen algun tret característic que les diferencien de la resta de les coses. En aquest cas, l’olor, la fragància és aquest tret característic.


Cristina Bote
1r BAT-B

Adrià Garcia ha dit...

1-El context històric d'aquesta pel.licula és la França del segle 18, en l'edat moderna, més en concret la il.lustració, una època de molts canvis, la majoria bons. Va ser la època en que es van manifestar els drets humans de les persones, un gran canvi per a la història.

2-Es sentia una mica preocupat, ja que en aquella època. de grans canvis tecnològics i científics, la gent ja no creia tant en déu i ara creia més en la raó. Sense, el que seria, bones justificacions de les coses la gent no hi faria cas i perdria la seva reputació. Necessitava proves de les coses per convèncer a la gent.

3-Es fa referència a la paraula ànima perquè Jean Baptiste vol preservar les olors fins i tot desprès de la mort, que després de la mort encara es pugués sentir la olor que caracteritzava la flor, o algun material, fins i tot la de una persona.

Adrià Garcia 1-BAT-C

daviD ha dit...

1.La pel•lícula està ambientada en la França del s. XVIII en el període de la il•lustració. En aquesta època hi ha molts avenços tecnològics i científics, podem destacar l’empremta. Sorgeixen noves idees i pensament i tothom vol desenvolupar el seu negoci com el cas de Baldini. Malgrat aquest avenços i aquestes ganes dels artesans per competir en els negocis seguien havent classes socials molt marcades incloent persones que vivien en una misèria absoluta.
2.Perquè és un personatge conservador, les idees il•il•lustrades es dispersaven ràpidament entre la societat i ell era un home d’idees clares i com molts altres ciutadans que estan espantats i impotents a l’hora de fer front el futur que els espera prefereixen continuar amb les coses com eren abans que no pas intentar canviar alguna cosa i que al final surti malament.
3."L’ànima de les coses és la seva essència". El que vol dir és que el que dona sentit a les coses i a la vida son les olors. L’olor és el que caracteritza a una persona, o qualsevol ésser viu o material que desprengui olor, el sentit de l’olfacte és uns dels més significatius a l’hora de recordar alguna persona o fet. Per això el perfumista intenta dir al seu deixeble que per crear un perfum s’han de buscar unes essències especials.
David Julià Usieto
1r Bat A

Amanda Pardo ha dit...

1. El Perfum és una pel·lícula senzilla, encara que hi ha certa tendència a imitar l’estil literari dels anys els quals està ambientada la novel·la (França del s. XVIII/Edat Moderna). Hi ha molts canvis i noves idees en aquesta etapa que es contrasten al llarg de la pel·lícula, ja que són canvis tecnològics i científics on la gent s’hi ha d’adaptar i és difícil perquè hi havia diferents classes socials.

2. Giuseppe Baldini es sentia molt pressionat, ja que les idees se li esgotaven perquè veia que la ciència i la tecnologia havien avançat i ell era d’idees conservadores de l’Antic Règim. Estava molt preocupat, encara que va fer la seva pròpia màquina per fabricar els perfums per no quedar-se enrera amb el negoci dels perfums.

3. Es refereix que cada olor té la seva personalitat i la fa diferent de cada una. Les olors moltes vegades són com records que se’ns queden i això és el que les fa especials i diferents cada una.


Amanda Pardo
1r. BAT-B

Ariadna Garcia ha dit...

- La història està envientada al segle XVIII a França en el momen del moviment la Il·lustració a Paris de l'Edat Moderna. Era una época en que es començava a reivindicar les condicions de els estats socials menys privilegiats i el moment que la burgesia havia adquirit molt de poder i riqueses.

- Jo opino que no sap afrontar i seguir els nous canvis que es produeixen en el seu entorn, ja que ha viscut tota la vida seguin unes pautes inqüestionables respecte a la religió i al monarca que ha impossat les seves lleis. En aquets moments s'adona que la gent busca novetats, però ell no els hi sap donar perquè la seva feina ha seguit sempre unes pautes fixes.

- Es refereix a que cada objecte, animal, persona, etc. té la seva propia olor que la caracteritza i que la destigeix de les altres.

Pau ha dit...

1. El context històric es troba a l'Edat Moderna (s. XVIII), a París, França.
Un alt creixement de la ciència i la tecnologia fa nous invents i noves creacions.


2. L'artesà Giuseppe Baldini està amargat perquè veu com s'enfonsa el seu negoci. Però descobreix el seu propi perfum fent servir la tecnologia necessària per extreure tot l'essència de les roses.


3. Doncs crec que cada cosa té un aspecte diferent i significatiu, una característica que fa la fa especial envers les demés.
L'aspecte diferent i significatiu d'aquesta pel·lícula, és l'aroma.

Unknown ha dit...

1- Aquest llibre, "El perfum", està ambientat a la França del s.XVIII que és quan neix Jean Baptiste.
És en aquesta època que l'evolució de la tecnologia és fa més present i apareixen invents com la imprempta, i unes ganes irresistibles de descobrir noves coses que es reflecteix molt bé en aquesta escena.
2- Crec, com els meus companys i companyes, que el principal motiu és que es veu desbordat per els grans canvis que apareixen en aquesta època i, essent tan conservador com és, no ho acaba d'assimilar.
Els canvis que suposa l'entrada al s.XVIII, són tan grans que té por de les conseqüències que poden dur, com és el cas de molta gent adulta de la nostra època que no acaba d'assumir que els ordinadors o la tecnologia en general ens poden ajudar a millorar molt el nostre estil de vida.
3- Amb la frase "l'ànima de les coses és la seva essència" vol reflectir que cada objecte, cada persona, cada cosa d'aquest món té unes propietats que fa que es distingeixi de la resta i que aquesta es la seva ànima, una ànima que te cada objecte i que cap altre en el món pot tenir.

PD: Referint-me al comentari sobre si que els comentaris els puguin veure tothom és una avantatge o un inconvenient crec que és un avantatge perque així tots podem complimentar la nostre resposta amb idees que a nosaltres per si sols no ens haguessin vingut al cap i així poder fer uns comentaris més complerts.

MARC CAMACHO - 1R BAT C (CT)

Plaerdemavida ha dit...

Força bé els comentaris de l'Ester, l'Adrià, en David Julià, l'Amanda, l'Ariadna Garcia, En Pau Carré i en Marc Camacho; tot i que n'hi ha alguns que podrien ser més complets!

No oblideu que, encara que els comentaris siguin al BLOC, també cal REVISAR allò que escriviu (errades ortogràfiques, morfosintàctiques, incorreccions diverses...).

Molts de vosaltres feu referència a l'Edat Moderna per contextualizar la pel·lícula, però no oblideu que aquest és un període molt ampli (de fet, engloba Renaixement, Barroc, Neoclassicisme i Il·lustració)que cal delimitar. Els fets narrats se situen a la França del S.XVIII, al "Segle de les llums" (Il·lustració).

M'ha semblat interessant la reflexió d'en Marc, doncs ho compara amb l'actualitat, i apunta la idea que tot canvi genera por i desconfiança (ben vist, Marc!).

Vinga que encara n'hi ha que no han dit res de res, i volem saber què en penseu! ;=)

Laura Teixidor ha dit...

1. Els fets d’aquesta novel·la –després passada al cinema- tenen lloc a París cap a la meitat del segle XVIII. És el segle de la Il·lustració, un moviment polític i social que apareix a França, el Regne Unit i Alemanya i que després s’estén a d’altres països d’Occident. També se l’anomena el Segle de les llums. Els il·lustrats veuen en la raó com la base de tot pensament i tenen la plena confiança que el progrés ha de canviar el futur. Per això, en aquesta època sorgeix la revolució tecnològica i científica i arreu apareixen nous invents. Creuen fermament en la tolerància i la igualtat legal; però perquè sigui així, cal qui hi hagi la separació de poders, l’executiu, el legislatiu i el judicial. S’oposen frontalment a les monarquies absolutes, pròpies de l’Antic Règim. Aquestes idees es difonen als salons, en societats secretes i fins i tot en els diaris. La classe burgesa és la gran beneficiada d’aquest moviment ja que hi veu el camí per accedir al poder polític que fins ara només era assequible als nobles. Els francesos Diderot i Alembert van recollir aquestes idees i les van publicar a la Enciclopèdia entre els anys 1751 i 1772.

2. Perquè és una època de grans i ràpids canvis tecnològics i socials. Ell, que és un artesà seguint mètodes antics en l’art de fabricar perfums, veu com els nous avenços li fan trontollar l’empresa. Cal cercar noves fórmules per crear nous perfums, per així ser més competitiu, guanyar diners i seguir endavant.

3. Cada objecte, cada cosa i, fins i tot, cada persona, té una olor –l’essència- que el caracteritza. El desig de Jean-Baptiste Grenoulle és aprendre a aconseguir i guardar per sempre aquesta essència pura.