THE NAME OF THE ROSE (1986) - DEL CINEMA A LA LITERATURA: LA BIBLIOTECA MEDIEVAL

El nom de la rosa és l'adaptació cinematogràfica de la novel·la d'Umberto Eco del mateix títol.

Aquesta història se situa al segle XIV, de manera que retrata un món que, encara que sigui només parcialment i com a rerefons de la trama de la pel·lícula, il·lustra nombrosos aspectes de l'època medieval, que hem treballat.

-Mireu aquest fragment de la pel·lícula i responeu:

1. Descriu l'scriptorium de les imatges (fixa't en les característiques de la sala, observa els còdexs, comenta la tasca dels monjos...).

2. Quin objecte, que apareix a les imatges, reforça la idea que som hereus del desenvolupament tecnològic medieval? Comenta-ho.

3.Per què penses que no deixen entrar Guillem de Baskerville i Adso de Melk a la biblioteca de l'abadia? Què amaguen els monjos?

-ACTIVITAT COMPLEMENTÀRIA:

4. Després de veure la pel·lícula, elabora una ressenya crítica que il·lustri els aspectes treballats a classe.




26 comentaris:

Anònim ha dit...

1. En la primera escena, quan apareix Guillem de Baskerville i Adso, la majoria de monjos estan copiant obres, és a dir són monjos copistes. La sala és molt gran per tal de poder albergar una major quantitat de copistes i poder produir amb rapidesa llibres, també està ben il•luminada per afavorir aquesta labor.

2. Les ulleres, o aquests primers intents d'elles, com el binocle són un reflex de la tecnologia que es va començar a crea en aquella època.

3. No els deixen entrar perquè probablement hi hagi obres que no els interessen que siguin difoses, potser per la seva temàtica atea, o per parlar sobre altres religions o simplement perquè aquells estudis tirarien al terra les teories ja demostrades, per això tenen tanta cura d'amagar-les.

Àlex Agustí 1r C BAT

Laura Martín ha dit...

1. Tots els monjos es trobaven dins una sala del monestir que només servia per escriure i il•lustrar llibres. Cada monjo elaborava o retocava el seu propi llibre. Eren monjos copistes.
La sala era molt espaiosa, estava ben ordenada i hi havia un nombre elevat de monjos (quan més monjos més llibres). Cada monjo tenia el seu lloc designat i els estris necessaris per realitzar la seva tasca. A l’habitació hi havia silenci i bona llum ja que els monjos necessitaven estar concentrats.
Els còdex o llibres estaven molt cuidats i detallats. Cada monjo tenia cura del seu propi còdex.
Hi havia un monjo que vigilava i posava ordre.


2.Un objecte que m’ha cridat l’atenció són les lents de contacte que es posa el monjo protagonista per mirar millor una il•lustració d’un còdex. Aquestes lents apropaven la imatge, són com una lupa. Penso que les ulleres actuals( com molts altres invents tecnològics) tenen el seu origen en l’època medieval i que s’han anat desenvolupant des de llavors.

3.Els monjos tenen una biblioteca molt rica amb molts de llibres dels quals només tres persones, l’abat i dos ajudants, en saben l’existència. Els dos protagonistes busquen un llibre en concret; aquest deu ser molt important ja que els monjos no volen que es difongui. És un llibre restringit amb idees contràries al pensament cristià dels monjos.

Laura Martín 1rBAT-A

Plaerdemavida ha dit...

Bé, Àlex, però no dius res dels còdexs i n'hem parlat força (pàgines de pergamí il·lustrades i manuscrites, estructura de les pàgines en columnes, utilització de la ploma, faristols on col·loquen els llibres oberts...).

A quines teories poden fer referència? (Tercera pregunta)

Plaerdemavida ha dit...

Bé, Laura, però, com l'Àlex, et deixes coses. A les imatges hi apareix molt clarament un còdex obert: què hi observes?

Laura Martín ha dit...

Al còdex hi ha moltes il·lustracions que ens ajuden a interpretar què explica. (ex: Hi ha un còdex on es veuen els humans representats en forma d'animals).
Als còdex, a més, s'estructuren amb columnes, a cada pergamí hi apareixen dues columnes.
Aquests llibres estaven escrits a mà pels monjos ja que no existia la imprenta. Utilitzaven colors pels dibuixos i ho feien molt cuidadosament amb plumes.


Laura Martín 1rBAT-A

Plaerdemavida ha dit...

Molt bé, Laura, d'això se'n diu una alumna aplicada!
Com ha anat la sessió de cinema? A veure què m'expliqueu dijous a classe...

Unknown ha dit...

1-La sala es bastant gran, molt silenciosa, amb poca llum normalment (encara que en el fragment que es mostra n'hi entra bastant), s'hi troven moltes finestres i espelmes i cada monjo s'ocupa del seu còdax. El llibre que estàn traduïnt el posen en un faristol (com una partitura) i el el passen altre cop en un altre còdex més nou, pequè no es fagi malbé i no es perdi l'obra.
Escriuen amb ploma, i per pintar els còdax tenen un recipient i una altre ploma al costat (l'exemple que millor es veu és el que esta al lloc del còdax del monjo assessinat). En el còdax d'aquest es veu com d'elebrotas estaben: ben pintats i dibuixats, amb tot de detalls, les lletres ornamentades i elevorades.
M'ha semblat que tenien la biblioteca i el lloc de treball a l'últim pis del monestir, ja que no es veuen més escales cap amunt (a part de les de l'habitació prohibida) però només és una sensació.

Tots els monjos vesteixen igual, de color negre i porten el mateix pentinat. També hi ha un monjo que vigila els altres perquè facin la seva feina i no cometin pecats com riure o parlar massa alt.

2-L'espècie d'ulleres que es posa Guillem de Baskerville per poder veure millor tots els detalls del còdex del monjo assessinat. Suposo que aquest en aquella etapa no devia ser un invent molt i molt potenciat, perquè el monjo que treballava just davant seu li havien cridat l'atenció i fins i tot s'havia sorprés.
Crec que van haver d'inventar-se les ulleres pequè al ser que els monjos que en savien escribien mol i molt detallat, amb la falta de llum mica a mica anaven perdent la vista, i per això es van fabricar POTSER.

3-No els deixaven entrar a ells ni a ningú que no estigués autoritzat (poquíssimes persones)ja que la biblioteca prohibida (secreta pel poble)conté tots els llibres de l'edat Clàssica que contradeien Déu o intentaven buscar altres alternatives (veritats empíriques) per explicar coses i fets dels éssers vius sense recorre a ell.
I el fet que tinguessin la sala tencara a tothom o quasi tothom era perquè en aquell moment als monjos, abats, el Papa... no els convenia que el poble estigués culturalitzat i menys amb aquelles idees clàssiques que posaven la religió en dubte. Així els podien sotmetre ells a les seves creençes i lleis per poder-hi guanyar economicament, pujar d'estatus... mirant pel seu bé.

Marta Perafita 1r A BAT

Plaerdemavida ha dit...

Molt bé, Marta, força elaborat i aportes hipòtesis interessants que després desenvolupes.
Vigila, però, les faltes d'ortografia, poden desmerèixer el contingut de les teves aportacions.

Laura.Jiménez ha dit...

Núria, t'ho entregarè demà amb un full, d'acorrd?

=)

TU GUÍA EN CASA ha dit...

1. La sala és bastant fosca.
Els monjos estan sentats individualment, cadascú té el seu pupitre, pluma i titnteri cadascú copia un llibre diferent.
Els còdex estan elaborats i escrits a mà per els mateixos monjos els quals representen les persones amb forma animals.

2. La doble lupa en forma d'ulleres és el desenvolupament tecnològic de les ulleres d'avui en dia.

3. No els deixen entrar ja que a la biblioteca de l'abadia hi havien llibres que negaven el cristianisme i no volien que la gent sabés la seva existència per evitar dispersions d'aquestes idees.

Núria Pigem 1r BAT-A

David ha dit...

És una sala plena d'escriptoris amb pergamins , espelmes per il•luminar i amb monjos que hi treballen. Hi ha llibres antics i unes finestres molt grans.

Invent : ulleres

Els llibres que estan amagats son molt importants per això estan ben protegits i no els deixen veure a tothom.

David Muñoz 1rBAT

Cristina Bote ha dit...

1. Al començament es veu una sala en la tot i haver-hi nombroses finestres hi entra poca llum. A la sala els monjos estan asseguts en pupitres i cadascun d’ells té un còdex. Tenien un altre monjo que els vigilava perquè els monjos havien d’estar concentrats en la seva feina i no podien riure. Els monjos, van tots vestits iguals, amb una mena de túnica de color negre.
Els còdexs estan escrits amb lletra d’estil medieval amb elements decoratius a cada pàgina i algunes il•lustracions que caricaturitzen persones humanes i algún animal. Als còdexs de la biblioteca també hi ha llibres amb il•lustracions d’éssers fantàstics.


2. L’objecte que pot representar més aquest desenvolupament tecnològic medieval són les ulleres que es posa el monjo per poder observar millor el còdex. Això pot haver sigut l’origen de les ulles.


3. Probablement a la biblioteca, al ser un lloc en el qual es guarden moltes llibres diferents i de moltes èpoques, hi hagi algun llibre molt important que no volen que els altres descobreixin que existeix ja que pot contenir idees contraries a les d’aquella època.


Cristina Bote
1r BAT-B

Plaerdemavida ha dit...

Núria (Pigem), bé, respons les preguntes plantejades però podries aprofundir-hi una miqueta més. Vigila, sobretot, l'expressió!

Plaerdemavida ha dit...

David (Muñoz), molt sintètic, fins i tot massa. D'acord, moltes coses ja s'han dit, però pots reformular-les amb les teves pròpies paraules, ;=)

Comentes que els llibres amagats són importants,però per què?

Plaerdemavida ha dit...

Força bé, Cristina (Bote), però llences hipòtesis que després no desenvolupes, ;=)

Quines són les idees contràries a les de l'època?

aida_* ha dit...

1- En l'escena primera apareixen Adso i guillem de Bakerville a l'scriptorium on tots els monjos estan copiant les obres. la sala és molt gran amb molts de pupitres per els monjos anar copaint obres, aixó fa que la sala estigui ben il·luminada ja que es un treball molt laborios i la vista s'ha de forçar molt.

2- Quan treu les ulleres per mirar amb més detall el còdex els monjos queden sorpresos aixo demostra que la tecnologia no era per a tot arreu igual i que les coses anaven arribant mica en mica per els llocs.

3- no els deixen entrar ja que hi deuen haber obres que parlin de temes científic, sobre l'ateisme i fins i tot alguna altre religió cosa que tenir aquest llibres i ser difosos podrien perjudicar molt i per aixo les amaguen.

Aida Duran
1r BAT A

paula ha dit...

1. L'scriptorium era una sala espaiosa i força lluminosa gràcies als grans finestrals. Hi treballaven un gran nombre de monjos vestits amb túniques negres, cada un tenía el seu propi popitre i copiava amb silenci les obres que li eren assignades.
Els còdexs estàven escrits a mà ja que en aquell temps no existia l'impremta. El text estàva repartit en dues columnes i als laterals hi solien haver dibuixos molt detallats.

2. Les ulleres que fa servir Guillem de Baskerville per poder apreciar millor tots els detalls del còdex. Penso que molts aparells que encara utilitzem avui en dia, com per exemple les ulleres, han anat evolucionant des d'aquella època.

3. No els deixen entrar a la biblioteca perquè els llibres que hi ha guardats probablement expresen idees contràries al Cristianisme que no volen que siguin difoses.


Paula Cané 1r BAT-A

Plaerdemavida ha dit...

Bé, Aida, però la primera pregunta és un xic incompleta i la tercera una miqueta confusa. Apuntes coses però no acabes de desenvolupar-les (barreges obra científica i ateisme, llavors parles d'altres religions però no dius res en concret...) Vigila l'expressió!

Plaerdemavida ha dit...

Bastant bé, Paula (Cané), però podries haver arriscat una mica més a l'última pregunta. A partir d'allò que hem comentat a classe, quins llibres podien amagar o quines eren les idees contràries al cristianisme que esmentes?

Adrià Garcia ha dit...

1-Es pot observar una gran sala, amb fnestres, ben il-luminada on hi es poden veure molts monjos copiant cadascun llibres amb les seves propies característiques, il-lustracions(còdexs)...
A la sala no nomès hi han monjos copistes sino que, tambè, hi han monjos natejant el terra, les estanteries... Cada monjo té la seva feina.

2-En l'escena quan el monjo es disosa a observar el pergamí i un altre monjo per darrera diu "anteojos con marcos".
Son unes espècies d'ulleres desplegables, sembla un intent d'ulleres.

3-Els protagonistes de la pel-lícula volen trobar un llibre, el més probable és que estigui amagat per les 3 úniques persones que tenen autoritat per entrar-hi.
No volen per res del mon que es descubreixi aquest llibre a la societat.

Laura Bellmas ha dit...

1.En la primera escena quan apareixen els dos personatges principals es troben en una sala molt gran, molt espaiosa on a simple vista podem observar que tots els monjos estan concentrats i tots fan la mateixa feina.
Cada monjo ocupa un lloc únic de treball, on es troba la seva feina i las seves cosses. Tots treballen amb el seu còdex ple d’il•lustracions (com ja han dit).
Es una sala molt controlada on cada monjo copista fa la seva feina de copiar llibres o rectificar-los , sense comunicar-se amb ningú, ja que es disminueix la rapidesa.

2. En èpoques antigues ja s'utilitzava la lupa davant dels ulls per a augmentar la imatge i aclarir-la. Les ulleres actuals per a rectificar algun problema ala vista o les lents de contacte són invents tecnològics hereus de la lupa, que s'emprava en l'antiguitat.

3.Hi ha una zona totalment restringida, que es la biblioteca , sembla a ser que amaga moltes impremtes, i secrets de monjos i èpoques passades.
Al final se les enginyen per entrar-hi. Quan hi entren queden molt emocionats creuen que han trobat una de les millors biblioteques de la cristiandat. Es molt grossa, però com es de suposar si es un lloc restringit no te llum.
Els monjos amaguen molts llibres únics, perquè en aquesta època no existien les copies com actualment, en realitat si que existien però no en tants exemplars com ara, ja que eren a mà.

Laura Bellmàs 1r C

Unknown ha dit...

1. És una sala molt gran, fosca, amb columnes molt altes i gruixudes i unes quantes finestres que deixen entrar la llum necessària perquè els monjos puguin escriure.
És una sala ordenada, tots els tamborets al seu lloc, i cada monjo té una mena de tres-peus on pot apoiar el còdex.
Escribien i dibuixaven amb pluma.


2. l'objecte penso que són les ulleres que portava el monjo Guillem de Baskerville.
En aquella època eren molt més simples que no pas ara i era un invent que no tuthom podia tenir.
si comparem les antigues amb les actuals, podem observar que han evolucionat molt.



3. No els deixen entrar a la biblioteca perquè era una època en què la religió no tenia la força que havia tingut, i algunes persones en començaven a dubtar, i els abads, bisbes... no volien arriscar-se a perdre fidels.



Aina Badia 1er BAT-A

Ester Alameda ha dit...

1) En la primera escena ens monstren una visió bastant sencilla de com i que és un scriptorium. He pogut observar que era molt ampli, així que molts monjos podíen treballar-hi. El scriptorium disposava de poca llum, però tenien espelmes, això afavoría el benestar dels monjos i també la seva eficiència en el treball. Cada monjo tenia el seu espai propi on podía desenvolupar la seva feina. Les seves tasques consistien en copiar, traduir i il·lustrar textos.
He pogut observar que els còdexs, eren pàgines il·ustrades on els personatjes humans estaven representats com animals.
Ex: "el papa como un zorro"
"el abad como un mono"
Els còdex s'escribien a pluma, a mà (encara no s'havia inventat l'imprenta).

2) Molts invents actuals tenen el seu orígen en l'Edad mediaval, i en aquest cas el video reforça aquesta idea amb les lents que es posa per mirar els còdex més detalladament Guillem de Baskerville. En aquella època aquestes lents eren una novetat, ho he suposat basant-me amb el comentari que fà un monjo quan s'adona de l'existència dels binocles. Els monjos treballaven amb molts de llibres i això feia que forçecin involuntariament la vista alhora de llegir o inclús escriure els textos. Jo crec que això va poder ser una causa de la fabricació de lents i més endavan les ulleres.

3)Quan Adso i Guillem volen entrar a la biblioteca de l'abadia per investigar els assasinats es troben amb l'impediment del germà bibliotecari.
Jo crec que només alguns dels monjos del monestir saben la veritable causa dels assesinats. Penso que la causa dels assesinats sòn per qüestions religioses, perquè alguns monjos potser tenien alguna teoria o idea contraria (es trobava en els llibres de la biblioteca). No deixen que destapin la veritat perquè estic segura que aquesta destaparia moltes coses que empitjorarien les raons d'existència del monestir.


comentari: L'esser humà ha de tenir fè en alguna cosa i en aquella època no hi havien gaires descobriments científics perquè no ajudaven econòmicament. Les persones es basaven en una idea tan simple com que algú havia creat el mòn i la humanitat.
Ningú era capaç de pensar més enllà de aquesta idea.
Tan sols uns pocs es sentíen interesats per un orígen que es pogués demostrar, pero aquests es sentien impotents perquè d'altres impedien que aquest pensament anés més enllà. Teníen por de que es destrosés una teoria tradicional.

Ester Alameda 1r BAT C

daviD ha dit...

1.En la primera escena es veuen monjos copistes que escriuen amb ploma, cada un amb els seus estris per escriure i il•lustrar el seu llibre. La sala es molt gran i amb llum per estar en bones condicions per poder transcriure els còdex. Mentre els monjos copistes treballaven hi havia un altre que vigilava i posava ordre, no podien riure ni quasi parlar.
2. Una mena d' ulleres que es posa el monjo protagonista per poder veure amb mes detall un còdex. Molts dels invents i coses que tenim provenen d’altres coses que es van inventar a l’edat mitjana i que amb el temps s’han anat desenvolupant i modernitzant.

3. .Els monjos tenen una biblioteca amb molts de llibres escrits per pensadors i amb idees molt contraries i profanes pel pensament cristià que hi havia a l’època. Només tres persones, l’abat i dos ajudants, en saben l’existència d’aquest llibres restringit a la resta de monjos.

Unknown ha dit...

1/
L’scriptorium és una sala gran on les monjos elaboren els llibres que els trobem col•locats damunt dels faristols de fusta. L’habitació està en silenci i amb una llum que sembla més aviat natural, tot i així els monjos utilitzen espelmes.

Les pàgines de pergamí a les quals els monjos escriuen tenen il•lustracions acolorides i textos. Per escriure els monjos utilitzen plomes. Els còdexs estan estructurats en columnes on s’hi afegeix algun element decoratiu.

La sala és ordenada i cada monjo té el seu lloc corresponent per elaborar els llibres; un pupitre i una espècie de tamboret per cada un d’ells.

2/
L’objecte que apareix són les ulleres de Guillem de Baskerville que utilitza per observar millor el còdex que li interessa. A l’edat mitjana no existien les ulleres, el fet que el protagonista les duigui ens indica que aquest personatge tenia un important coneixement científic.
A partir d’aquí jo suposo que les ulleres s’han anat desenvolupant més o menys des d’aquella època.

3/
Penso que no els diesen entrar perquè hi ha algun llibre, document o alguna cosa amagada que als monjos no interesa que vegin.
A la biblioteca hi ha molts llibres, alguns potsre contenen informacions que no es volen donar a veure. Tan sols alguns monjos més destacats tenen el “permís” per veure tots els llibres que podem trobar a la biblioteca i quan els dos personatges intenten buscar-ne un se’ls prohibeix l’entrada. Segurament perquè el llibre que busquen Guillem de Baskerville i Adso de Melk conté algunes informacions molt restringides per l’època: algunes ideologies que són contràries al pensament cristià de l’època…


anna ferriol 1BAT A

MARC CAMACHO ha dit...

1- En la primera escena apareix una sala gran, on hi ha poca lluminositat. Aquesta sala és l'anomenada scriptorium i hi ha un pupitre per a cada monjo. Aquí és on els monjos treballaven com a copistes, que vol dir que es dedicaven a copiar els llibres. És per això que a les abadies més importants hi havien una gran quantitat de copistes que ajudaven a enriquir-la de llibres procedents d'altres llocs.
Els còdex estaven molt treballats i als espais dels voltants hi havien tot d'apunts . Cada monjo tenia cura del seu propi còdex.

2- L'objecte que m'ha cridat més l'atenció i que crec que és al que es refereix la pregunta, és les ulleres. Aquest objecte fa que, quan els copistes, a causa de la poca llum i a la quantitat d'anys que acumulen, perden molta calitat en la visió. És així, que les ulleres dónen més anys de vida com a copista.

3- Entre molts altres motius, jo crec que intenten amagar llibres que no volen que se'n conegui l'existència a causa de la informació que puguin aportar a la societat. En aquesta època no interessava que es coneguessin altres cultures i que puguin provocar l'abandonament, entre d'altres, del cristianisme.
En aquest cas els dos protagonistes busquen un llibre en concret i ells creuen que podria ser a la part prohibida de la biblioteca.

Demano perdó per l'endarreriment i en cas que ja sigui massa tard, em sap greu però tenia entés que era feina voluntària. Marc Camacho 1r BAT C